
Організаційні засади здобуття освіти дітей з ООП
Відповідно до Закону України «Про освіту» особою з особливими освітніми потребами є особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі. І до цієї категорії відносяться не тільки діти з певними захворюваннями. Це також діти, які мають освітні труднощі та яким потрібна особлива педагогічна увага і допомога в інтеграції в освітньому процесі.
Щоб вдало організувати інклюзивне навчання, важливі вчасність та правильність дій усіх учасників освітнього процесу: батьків, інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), керівника закладу освіти, педагогів, асистентів викладача та/або дитини (якщо є потреба).
Батькам для вчасної та ефективної організації інклюзивного навчання необхідно:
· забезпечити комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (в ІРЦ);
· подати документи для зарахування до закладу освіти;
· співпрацювати із фахівцями під час складання індивідуальної програми розвитку (ІПР).
Щоб організувати інклюзивне навчання, батьки дитини мають звернутися до інклюзивно-ресурсного центру з заявою про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Порядок організації інклюзивного навчання
Зарахування дитини з ООП до закладу освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника на підставі документів, поданих самим вступником або його законними представниками:
- заяви про зарахування до закладу освіти, поданої особисто;
- копії паспорта;
- копії свідоцтва про народження ;
- оригіналу медичної довідки за формою 086/о та картки щеплень за формою 063/о.
- оригіналу або копії висновку про психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
- оригіналу документа про освіту;
- копії ідентифікаційного коду;
- довідки про склад сім’ї та місце проживання;
- фото 3*4 (8 шт).
Під час воєнного стану для організації інклюзивного навчання учнів із ООП (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку. У випадку звернення законних представників учнів з ООП, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, заклад освіти має зарахувати дитину на підставі обов’язкових документів для зарахування, у тому числі надісланих електронною поштою чи у мессенджерах.
Нормативно – правове забезпечення здобуття освіти осіб з ООП
БАЗОВІ ДОКУМЕНТИ
Закон України “Про освіту” (ст. 19,20)
Закон України “Про повну загальну середню освіту”
Закон України “Про професійну (професійно-технічну) освіту“
Закон України «Про охорону дитинства»
ПОРЯДОК організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти
Психолого-педагогічний супровід здобувачів освіти з ООП
Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку, яка включає в себе надання психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг.
Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти.
Корекційно-розвиткові послуги – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами на підставі висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, на основі якого команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини. ІПР погоджується з батьками та вноситься на розгляд педагогічної ради та затвердження керівником закладу освіти.
Команда супроводу проводить моніторинг стану виконання ІПР не рідше, ніж двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини.
За результатами моніторингу Команда супроводу, в разі потреби, направляє дитину з ООП на повторну комплексну оцінку до інклюзивно-ресурсного центру.
Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та/(або) індивідуальну навчальну програму відповідно до особливостей інтелектуального розвитку дитини з ООП.
В кінці кожного семестру проводиться аналіз ефективності засвоєння навчального матеріалу дитиною та, у разі необхідності, коригування індивідуальної навчальної програми.
Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП.
Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять.
Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.
Корекційно-розвиткові заняття проводяться педагогічними працівниками закладу чи залученими фахівцями (в тому числі фахівцями ІРЦ) в залежності від кадрового потенціалу закладу та наявного контингенту дітей з ООП.
Психолого-педагогічний супровід здійснюється у відповідності до нормативно-правових вимог:
Закон України «Про охорону дитинства»
Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи
Школа інклюзивної освіти: Інклюзія від А до Я
Інклюзія в українській освіті: добірка матеріалів
КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ