Організація інклюзивного навчання

Організаційні засади здобуття освіти дітей з ООП

Відповідно до Закону України «Про освіту» особою з особливими освітніми потребами є особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі. І до цієї категорії відносяться не тільки діти з певними захворюваннями. Це також діти, які мають освітні труднощі та яким потрібна особлива педагогічна увага і допомога в інтеграції в освітньому процесі. 

Щоб вдало організувати інклюзивне навчання, важливі вчасність та правильність дій усіх учасників освітнього процесу: батьків, інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), керівника закладу освіти, педагогів, асистентів викладача та/або дитини (якщо є потреба).

Батькам для вчасної та ефективної організації інклюзивного навчання необхідно:

·         забезпечити комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (в ІРЦ);

·         подати документи для зарахування до закладу освіти;

·         співпрацювати із фахівцями під час складання індивідуальної програми розвитку (ІПР).

Щоб організувати інклюзивне навчання, батьки дитини мають звернутися до інклюзивно-ресурсного центру з заявою про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Порядок організації інклюзивного навчання

Зарахування дитини з ООП до закладу освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника на підставі документів, поданих самим вступником або його законними представниками:

  • заяви про зарахування до закладу освіти, поданої особисто;
  • копії паспорта;
  • копії свідоцтва про народження ;
  • оригіналу медичної довідки за формою 086/о та картки щеплень за формою 063/о.
  • оригіналу або копії висновку про психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
  • оригіналу документа про освіту;
  • копії ідентифікаційного коду;
  • довідки про склад сім’ї та місце проживання;
  • фото 3*4 (8 шт).

Під час воєнного стану для організації інклюзивного навчання учнів із ООП (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку. У випадку звернення законних представників учнів з ООП, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, заклад освіти  має зарахувати дитину на підставі обов’язкових документів для зарахування, у тому числі надісланих електронною поштою чи у мессенджерах. 

Нормативно – правове забезпечення здобуття освіти осіб з ООП

БАЗОВІ ДОКУМЕНТИ

Конвенція про права дитини

Закон України “Про освіту” (ст. 19,20)

Закон України “Про повну загальну середню освіту”

Закон України “Про професійну (професійно-технічну) освіту

Закон України «Про охорону дитинства»

Закон України “Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання”

Постанова кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно – технічної) освіти

ПОРЯДОК організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти

Перелік професійних кваліфікацій, що можуть здобуватися без одночасного здобуття повної загальної середньої освіти

Психолого-педагогічний супровід здобувачів освіти з ООП

Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку, яка включає в себе надання психолого-педагогічних та корекційно-розвивальних послуг.
   Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти.
   Корекційно-розвиткові послуги – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
   Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами на підставі  висновку  про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, на основі якого команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини. ІПР погоджується з батьками та вноситься на розгляд педагогічної ради та затвердження керівником закладу освіти.
   Команда супроводу проводить моніторинг стану виконання ІПР не рідше, ніж двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини.
   За результатами моніторингу Команда супроводу, в разі потреби, направляє дитину з ООП на повторну комплексну оцінку до інклюзивно-ресурсного центру.
   Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та/(або) індивідуальну навчальну програму відповідно до особливостей інтелектуального розвитку дитини з ООП.
   В кінці кожного семестру проводиться аналіз ефективності засвоєння навчального матеріалу дитиною та, у разі необхідності, коригування індивідуальної навчальної програми.
   Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП.
   Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять.
   Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.
   Корекційно-розвиткові заняття проводяться педагогічними працівниками закладу чи залученими фахівцями (в тому числі фахівцями ІРЦ) в залежності від кадрового потенціалу закладу та наявного контингенту дітей з ООП.

Психолого-педагогічний супровід здійснюється у відповідності до нормативно-правових вимог:

Закон України «Про охорону дитинства»

Постанова кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно – технічної) освіти

Наказ МОН «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»

Наказ МОН Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти

Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи

Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах

Школа інклюзивної освіти: Інклюзія від А до Я

Інклюзія в українській освіті: добірка матеріалів

КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ

Ґендерна рівність та соціальна інклюзія в комунікаціях. Як комунікувати з урахуванням підходу рівності та інклюзії

«Довідник безбар’єрності»

Інклюзивне навчання

Освіта осіб з особливими потребами. Нормативна база